Monday, December 14, 2009

Kirpparilöytöjä ja ompeluksia / Loppisfynd och sydda grejer


Kirpparilta löytyi nämä iki-ihanat aidot retrovaattet. Ovat todella siistissä kunnossa ja hintakaan ei ollut päätä huimaava. Kietaisupaidassa koko oli muistaakesni 80 cm mutta menee jo ihan hyvin meidän nuorimmalle, niin naftia kokoa sen kuitenkin on. Kokopuku menee vielä juuri ja juuri, lappua siitä en löytänyt.

På loppis hittade jag dessa alldeles härliga och äkta retroplagg. De är i jätte gott skick och priset var inte heller alldeles för högt. Omlottskjortan var i storlek 80 cm om jag minns rätt men används nu redan av vår yngsta son, så liten i storlek är den ändå. Sparkdräkten ryms ännu precis men börjar bli tajt, hittade ingen lapp i den.




Nämä tuttinauhat kierrätyskankaista ompelin tuossa aikaisemmin. Nyttemmin minulla on hieman erilainen tapa ommella nauhat joten nämä päätyvät varmasti huutoon kunhan ehdin ne sinne laittaa. Jos jokin nauha kiinnostaa niin sitä voi sähköpostilla kysäistä jo nyt.

Dessa napphållare av återanvänt tyg sydde jag för ett tag sedan. Nu har jag ett lite annat tillvägagångssätt när jag syr dem så dessa napphållare hittas antagligen senare på huuto.net bara jag hinner lägga dit dem. Om någon napphållare är intressant så kan man kontakta mig genom mailen redan nu.

kulinaristi@hotmail.com




Tämän tuttinauhan ompelin sitten toisella tavalla. Tämän annoin kaverilleni jolla on tyttö joka on päivän nuorempi kuin meidän nuorin herra.

Denna napphållare sydde jag sedan på ett annat vis. Denna gav jag till min kompis vars dotter är en dag yngre än våran lilleman.




Pieni kukkaro jossa luonnonvalkoinen vuori sisäpuolella.

En liten börs med naturvitt foder på insidan.




Toinen kukkaro jossa sisäpuolella myöskin l.valkoinen vuori. Tämä jäi omaan käyttöön.

En annan börs där fodret också är naturvitt. Denna blev min egen.




Siskolleni ompelin tällaisen "nenäliinakotelon" Ruotsinkieliset ohjeet löydät täältä Gekkon blogista.

Till min syster sydde jag ett näsduksfodral. Beskrivningen hittar du hos Gekko.


1 comment:

  1. Hej,
    Kul att du hittade till min blogg och tack för kommentaren! Det är precis som du säger inte så många som syr bara till killar. Jag vet att du fått vänta väldigt länge på svaret, men bättre sent än aldrig :-) Mönstret på raglantröjorna har jag tagit från Ottobre höstnumret 4/2008, där finns också ett bra mönster på tröja med isydd ärm. Vantarna var så länge sen jag sydde att jag inte riktigt minns vilket nummer jag tog dem från tror att det var vinternumret 2003, men det finns även mönster på vantar i vinternumret 2004. Hur hinner du med så mycket sömnad när du har två så små? Sen lille A kom i november tycks jag inte hinna med något alls längre.

    Sömma lugnt!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails