Monday, April 19, 2010

Vaikka omasta mielestäni en... / Även om jag själv är av den åsikten att...

... "koskaan" ehdi ommella niin onhan minulla kuitenkin jotain näytettävää. Yöt ovat pitkiä...

... jag "aldrig" har tid att sy så har jag trots allt något att visa upp. Nätterna är långa...



Kesäpaita Gyntherin kaavalla kokoa 2 v. Kangas on vanha pussilakana jonka alla on monet makoisat unet nähty. Kyllä kirpaisi kangasta leikata mutta olihan siinä jo reikiäkin joten päätin ottaa paremman palan tähän paitaan. Lopputulosta katsellessa ei kaduta yhtään, tästä tuli ihana.
Vinonauha on pilkullista vaikka huonosti kuvassa näkyykin. Hihoja lyhensin reilusti. Tästä kyllä pidän kovasti vaikka kuva ei paidalle oikeutta annakaan.

En sommarskjorta med Gynthers mönster i storlek 2 år. Tyget är ett gammalt påslakan som jag sovit under i åratal. Lite svårt kändes det att klippa i tyget men påslakanet var ju inte precis i toppen skick mera så jag bestämde mig för att använda den bättre delen av tyget till skjortan. Efteråt ångrar jag absolut inte mitt beslut, skjortan blev alldeles underbar.
Snedlisten är turkosprickig fast det inte syns så bra på bilden. Ärmarna kortade jag av rejält. Gillar verkligen skjortan även om bilden inte ger den sin rätt.





Pilvipaita kossa 80 cm. Pilvikankaat eivät varmaan enempää esitystä kaipaa, JNYdesign. Kaavana käytin bodyn kaavaa josta jätin alaosan pois. Tässä paidassa ompelukoneeni teki tepposet mutta saa nyt kelvata pojalle kuitenkin.

Molntröja i storlek 80 cm. Molntygen behöver väl inte presenteras något mer, JNYdesign. Som mönster använde jag mig av ett mönster på en body, lämnade bort nedre delen. Vid sömnaden av tröjan trilskades min symaskin men tröjan får ändå lova att duga till minstingen.





Ja pikkuiselle ompelin myös nämä pöksyt koossa 74 cm. Kaava (johon en vielä niin paljon muutoksia tehnyt) on Hanne Meedomin kirjasta. Näistä tykkään, punainen sopii hyvin tuon vihreän kanssa.

Och till minstingen sydde jag även dessa brallor i storlek 74 cm. Mönstret ( i vilket jag inte ännu gjort så stora förändringar) kommer från Hanne Meedoms bok. Dessa gillar jag, den röda färgen går så bra ihop med det gröna.





Tuttinauha kaverin tytölle. Tällä kertaa KAM-nepillä kun tiedän että hän käyttää vain rengastutteja. Kierrätyskangasta pöytäliinasta.

En napphållare till min kompis dotter. Denna gång med ett KAM-knäppe eftersom jag vet att hon endast använder nappar med ring. Återanvänt tyg från bordduk.





Tuttavaperheeseen syntyi toinen tyttö ja kun kaapista löytyi tätä trikoota niin päätin ommella uudelle tulokkaalle potkuhousut. Potkarit ovat kokoa 56 cm ja kaava Ottobre lehdestä.

I bekantskapskretsen föddes familjens andra tjej och då jag hittade denna trikå i skåpet så bestämde jag mig för att sy ett par sparkbyxor till nykomlingen. Byxorna är i storlek 56 cm och mönstret från Ottobre.



3 comments:

  1. Löysin vasta nyt blogiisi! Ihania ompeluksia sinulla! Lueskelin aikaisempiasikin postauksia ja osaatko sanoa, mistä noita tuttinauhan renkaita saisi tilattua, niin, että ne sopisivat käyttötarkoitukseen ja olisivat "turvallisia"?
    Taidan jäädä samantien myös lukijaksesi :)

    ReplyDelete
  2. Kul att du hittat till min blogg och tack för kommentaren och tipset ang skjorta. Ska se om jag kanske kan få tag på Gynthers bok på biblioteket... Din skjorta är underbar, ser så sommrig och härlig ut. Precis den modellen jag vill ha:)Fin tröja och brallor också.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails