Sunday, August 15, 2010

Jotain minulle itselleni / Nå´nting till mig själv



Harvemmin sitä tulee tehtyä jotain itselleen mutta kun huovutet tohvelit, jotka sain joulupukilta viime jouluna, sanoivat sopimuksensa irti niin jotain oli keksittävä. Kyllä, käytin niitä (ja näitä uusiakin käytän) koko ajan kotona, helteilläkin, eihän ne hiosta. =)
Kaapista löytyi Novitan Huopanen lankaa ja tämä Novitan ohje oli tuttu jo entuudestaan. Vähän tylsän väriset näistä tuli mutta halusin käyttää niihin jo sitä kaapista löytynyttä lankaa. Pesukoneessä nämä kävivät kaksi kertaa jonka jälkeen muotoilin ne jalkoihin sopiviksi.
Pohjiin laitoin Sock Stop:ia mitä äidiltä oli jäänyt yli hänen aikaisimmista projekteistaan.
Oikein tyytyväinen olen tohveleihin, olen jo muutaman viikon tepsutellut niissä täällä kotosalla. =)







Mera sällan gör jag någonting till mig själv men nu när mina tovade tofflor, som jag fick utav jultomten i julas, sade upp kontraktet så var jag tvungen att hitta på något. Ja, ja använde (och använder nu de nya) hela tiden här hemma, även i den värsta sommarhettan, de svettas ju faktiskt inte. =) I skåpet hittade jag några nystan av Novitas Huopanen och denna Novitas beskrivning (på finska) var redan bekant för mig sedan tidigare. Lite tråkigt färglösa blev de ju men jag ville använda bort garnet som legat i skåpet så länge. Jag tovade dem i tvättmaskinen två gånger och formade dem sedan passliga till mina fötter. Undertill lade jag Sock Stop som blivit över av mammas tidigare projekt.
Jag blev riktigt nöjd över tofflorna, jag har redan i några veckors tid tassat runt här hemma med dem. =)





Ennen huovutusta ne olivat aika hassun näköiset. =D

Före tovningen såg de ganska roliga ut. =D


***********


Ja vielä yksi pieni juttu "itselleni". Ei, ei, kyllä tuo sopii miehen käteen myös. ;-)
Virkattu tiskirätti Novitan Bambusta. Nämä tiskirätit ovat vaan niin hyviä käytössä että en todellakaan kaipaa niitä kaupan rättejä. Aikaisemmin olen neulonut tämän, klik.







Och ännu en liten grej till "mig själv". Nej, nej, den här är även passlig för en manlig hand. ;-)
En virkad disktrasa utav Novitas Bambu garn. Dessa disktrasor är bara så bra i användningen att jag saknar inte ett dugg de där vanliga slarvorna. Förut har jag stickat denna, klik.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails