Tuesday, August 10, 2010

Kestoja vauvalle ja äidille / Tyg till babyns och mammans stjärt



Vaippoja en ole pitkään aikaan ommellut joten niitä piti sitten ommella nelja kappaletta samantien. Tai no ekaksi piirsin uudelleen tuon mun oman vanhan L-koon "Fuzzi" kaavan. Siitä syntyi vaippa Finnskog-pulilla ja ruskealla babyfleecellä. Sen jälkeen tein taas pientä hienosäätöä kaavaan ja ompelin 3 taskua lisää. Kaikissa babyfleece sisäpuolella ja Br-pul kosteussuojana. Mustaan vaippaan ompelin pienen kukkakuvan piristämään vaippaa pepun puolella.










Blöjor har jag inte sytt på länge så nu var jag ju "tvungen" att sy fyra stycken på en gång. =) Ja, eller, först ritade jag om mitt egna gamla "Fuzzi" mönster och sydde blöjan med Finnskog-pul och brun babyfleece. Efter det gjorde jag några finjusteringar i mönstret och sydde 3 pockets till. Alla blöjor är sydda i babyfleece på insidan och Br-pul på utsidan. Den svarta blöjan piffade jag upp med en påsydd blomma på baken.


**********


Tilkkukasa senkun kasvaa joten päätin ommella muutaman uuden kestositeen itselleni. Viisi kappaletta niitä tällä kertaa syntyi. Kaava on oma, siteen pituus on noin 28 cm. Yhdessä siteessä on mikrofleece kosteussulkuna ja muissa pul joka on ommeltu siteen sisälle. Muutama kerros kierrätettyä froteeta tai joustofroteeta imuna, flanelli päällisenä tai joustofrotee. Niissä neljässä on kaikissa flanelli alimpana jotta side pysyy hyvin paikoillaan. Flanelli sekä uutta että kierrätettyä.







Högen med stuvbitar bara växer så jag bestämde mig för att sy några nya tygbindor till mig själv. Mönstret är eget, bindans längd är ca 28 cm. I en binda lade jag mikrofleece som fuktskydd och i de resterande finns det pul insytt i bindan. Några lager återanvänd frotté och stretchfrotté som sugdel, flanell eller stretchfrotté på insidan och på fyra av dem flanell på utsidan så att bindan hålls ordentligt på plats (dessa dit jag sydde pul som fuktskydd) Flanellen både ny och återanvänd.


2 comments:

  1. Vilket underbart PUL-tyg i den översta blöjan!! Var har du fått tag i det??!!

    Kul att använda spillbitar till bindor, det är jag också på G att göra. Fina blev de!

    ReplyDelete
  2. Tack Strömming! =)

    Finnskog pul-tyget köpte jag om jag minns rätt ifrån Kesto-Senja, men det säljs nog på många av de finska web-affärerna där blöjtyg säljs.
    Jag gillar också tyget men två minus har det helt klart, första är färgerna, de är onödigt blashiga. Och för det andra är ju motivet vänt bara åt ena hållet, alltså djuren blir upp och ner på nå´ndera sidan av blöjan.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails